Assalamualaikum... Anda Sedang Melayari Blog Berkat Islam... Terima Kasih Kerana Melayari Blog Ini... :)

Sabtu, 6 Ogos 2011

Perjalanan mencari Cahaya Ilahi


Assalamualaikum kepada seluruh makhluk sekelian alam. Sedikit coretan isi hatiku ingin ku tuliskan di sini. Dengan harapan ia perkongsian yang berguna kepada semua Insha ALLAH.
Disuatu pagi, aku berada di ruangan luar halaman iaitu di sebuah padang rumput. Sambil itu aku merenung ke atas langit. Sungguh cantik ciptaanNYA. Langit yang tidak bertiang mampu terapung dan menjadi bumbung alam adalah salah satu ciptaanNYA. Subhana ALLAH. Lalu bingkasku bangun meninggalkan kerusi yang agak usang itu. Berfikirku sejenak, mengapakah masih ramai yang alpa walaupun kebesaran wujud di depan mata?
Aku meninggalkan padang rumput itu dengan pelbagai soalan dan jawapan di dalam fikiranku. Aku berjalan sehingga ditemukan dengan sebatang sungai yang jernih dan dingin airnya. Laluku teguk air sungai itu bagi menghilangkan rasa dahagaku. Berfikir aku lagi, hebat sungguh ciptaanNYA. Air sungai tidak pernah berhenti mengalir semata-mata taat kepada perintah tuhannya. Tetapi mengapakah manusia masih ramai yang meninggalkan solat yang menjadi perkara asas dalam kehidupan? Lalu aku teruskan perjalanan aku sambil menggelengkan kepalaku tanda fikiranku buntu memikirkan semua ini.
Setelah beberapa ketika, aku tiba di sebuah padang pasir yang kering kontang. Tetapi kelihatan beberapa ekor unta sedang bergerak menuruni lembah di gurun tersebut. Dalam keadaan panas dan kering, bagaimanakah hidupan mampu melintasi kawasan itu. Persoalan demi persoalan muncul difikiranku. Dalam keadaan yang agak bercelaru, suatu suara bisikan membisikkan kepadaku.
“Sesungguhnya hanya dari Allah segala petunjuk, dan mohonlah petunjuk darinya wahai hamba kerana petunjuk itu hanya akan dikurniakan kepada golongan dan hamba yang dikehendaki oleh Allah.”
Lalu aku tersenyum sendirian kerana teringatkan kata-kata ayahku yang dipesannya kepadaku beberapa tahun yang lepas. Katanya, “Tidak semua yang mempunya telinga mendengar, tidak semua yang mempunyai mata melihat, tidak semua yang mempunyai hati merasakan akan hidayahnya. Ini kerana mereka tidak mahu mendengar kebenaran hukum ALLAH, melihat kebesaran ALLAH dan merasakan keagungan ALLAH kerana mereka tidak menerima hakikat bahawa sesungguhnya mereka tergolong dalam golongan yang sesat lagi rugi”. Memang betullah kata orang tuaku. Alhamdulillah kerana berikan ku pertolongan disepanjang perjalanan hidupku hingga kini.
“Ya Allah, Kau bukakanlah pintu hati kami untuk menerima setiap hikmah disebalik kejadian ciptaanMU.”Amin…

Tiada ulasan:

Catat Ulasan