Assalamualaikum... Anda Sedang Melayari Blog Berkat Islam... Terima Kasih Kerana Melayari Blog Ini... :)

Sabtu, 6 Ogos 2011

Kurniaan Allah

Assalamualaikum….
Setelah sekian lama saya tidak mengupdate blog berkat islam ini, akhirnya Allah menemukan hati saya untuk meng “update” kan blog berkat islam ini. Insha ALLAH, pada kali ini saya ingin berbicara mengenai NIKMAT. Walaupun penjelasan atau kupasan ini tidaklah selengkap mana dan demi sesungguhnya saya berusaha untuk sedaya upaya berkongsi apa yang termampu. Jika sebarang penambahan, saya mengalu-alukan saudara dan saudari untuk menambahnya di ruangan komen di bawah.



NIKMAT…

Apakah itu nikmat? Seperti mana kita mengetahui, nikmat itu adalah milik semua makhluk di atas muka bumi ini. Kita telah diaturkan banyak nikmat, tetapi nikmat ada banyak jenis. Nikmat zahir dan nikmat batin. Nikmat zahir ialah nikmat yang kita boleh rasai, sentuh dan nikmati dalam seharian hidup kita. Allah aturkan kepada kita nikmat makanan, rezeki kepada kita sejak kita lahir lagi. Dimana sejak kita dilahirkan lagi Allah lah yang membuat kita mampu menikmati nikmat melihat dunia ini. Bahkan sebelum kita lahir lagi Allah telah aturkan kita mendapat makanan dari tubuh ibu kita. Betapa hebatnya nikmat kurniaan Allah. Bayangkan, betapa hamba itu sering kufur kepada nikmat yang Allah berikan. Adakah kita bersyukur atas nikmat yang Allah berikan kepada kita setiap hari? Nikmat makan, tidur, bernafas, melihat, mendengar, bercakap, harta, anak-pinak, dan berbagai-bagai lagi. Adakah kita pernah bersyukur atas semua ini? Ingatlah, Allah sayang akan hambanya. Apa yang ada pada kita tidak ternilai harganya jika nak dibandingkan dengan amalan yang kiat lakukan.

Terdapat satu kisah yang ingin saya kongsikan.
Di suatu ketika, di mana orang yang banyak beramal untuk memasuki syurga Allah ketika di hisap, sifulan ini meminta di atas neraca timbangannya diletakkan hanya amalannya tanpa redha Allah. Lalu diletakkan amalannnya dan Allah letakkan sedikit nikmat pemberian Allah iaitu sebiji mata sifulan berkenaan di neraca timbangan maka sesungguhnya neraca itu lebih berat dari semua amal ibadatnya di dunia. Betapa banyaknya nikmat Allah, betapa bernilainya kurniaan Allah. Inilah tandanya Allah bersifat dengan Ar Rahman (Maha Pemurah). Tidak satu makluknya pun yang terlepas dari mendapat nikmatnya hatta ulat di dalam batu sekalipun mendapat nikmat Allah. Subhana ALLAH.
Ingatlah,
“bersyukurlah kamu sesungguhnya hanya sedikit dalam kalangan kamu yang bersyukur kepadaKU.” Terjemahan Al-Quran.


“Ya Allah apa saja yang aku alami, daripada nikmatMu, daripada kurniaan daripada sesiapa di kalangan hambaMu, tidak ada daripada sesiapa melainkan daripada Engkau wahai Tuhan. Bagi Engkaulah pujian, bagi Engkaulah kesyukuran”

Tiada ulasan:

Catat Ulasan